Συνεχίζοντας το καινοτόμο πολιτιστικό πρόγραμμα,μας ήρθε στο νηπιαγωγείο μας ένα μπαούλο,το μπαούλο της γιαγιάς!Μαζί με την Β΄ τάξη
αφηγηθήκαμε το παραμύθι που φτιάξαμε και τα παιδιά άρχισαν να ανακαλύπτουν ένα -ένα τα αντικείμενα που υπήρχαν μέσα του.
|
Ένα ραδιόφωνο. |
|
Ένα σίδερο. |
|
Λεφτά, πολλά λεφτά. |
|
Ένα ταγάρι |
|
Ένα χαλάκι -υφαντό. |
|
Ένα κρητικό υφαντό |
|
Ένα σεμέν -πετσετάκι. |
|
Ένα σεντόνι |
|
Μια κουβέρτα |
|
Μια πετσέτα |
Από την μουσειοσκευή που δανειστήκαμε από το μουσείο λαϊκής τέχνης της Αθήνας ,διαβάσαμε το βιβλίο ¨΄Ενα εργαλέιο που το λέγαν αργαλειό"που μας εξηγούσε τον τρόπο που έφτιαχναν τα υφαντά παλιά.
|
Ένα σφουγγάρι όπου μέσα έβαζαν το σαπούνι.
Ανοίγοντας την μουσειοσκευή ,βρήκαμε έναν μικρό αργαλειό και ένα υφαντό που είχαν φτιάξει ίσως κάποια παιδιά. |
|
Αποφασίσαμε μαζί με την Β΄τάξη να φτιάξουμε τα δικά μας υφαντά. |
|
Και ξεκινάμε ,πάνω -κάτω ,πάνω -κάτω. |
|
Είδαμε και άλλα εργαλεία ,βελόνες πλεξίματος. |
|
Πάμε όλοι μαζί. |
Στη συνέχεια ,παίξαμε με τα γράμματα της λέξης ΑΡΓΑΛΕΙΟΣ.Την γράψαμε σε μανταλάκια και την συνθέσαμε.
Την γράψαμε σε χαρτί.
|
Το εργόχειρό μας συνεχίζεται με μεγάλο μεράκι και ενθουσιασμό. |
|
Και η Β΄ τάξη συνεχίζει το δικό της. |
Για να αφήσουμε και την φαντασία μας ελεύθερη.Αν ζούσα στα χρόνια του αργαλειού ,τι θα έφτιαχνα με τον δικό μου αργαλειό;
|
Μια κουβέρτα με δράκο.Και ένα σεντόνι ,επίσης. |
|
Μια κουβέρτα με καρδούλα. |
|
Ένα χαλί. |
|
κολάν |
|
Ένα χαλί για το κρεββάτι μου. |
|
Ένα πάπλωμα |
|
Ένα ταπέτο |
|
Ένα ταπέτο για το δωμάτιό μου. |
Για να προσπαθήσουμε να φτιάξουμε και μοτίβα πάνω σε βελουτέ χαρτί.
ΥΦΑΝΤΑ ΜΕ ΒΕΛΟΥΤΕ ΚΑΙ ΚΕΡΟΜΠΟΓΙΕΣ.
Τα αντικείμενα που έφτιαξε η Β΄τάξη
Αποφασίσαμε να ξεπορτίσουμε και να επισκεφτούμε το
Λύκειο Ελληνίδων-Παράρτημα Πάτρας για να θαυμάσουμε τις παραδοσιακές φορεσιές και διάφορα άλλα είδη χρόνων.
Το Λύκειο Ελληνίδων δημιουργήθηκε για τα κορίτσια που δούλευαν υπηρέτριες μικρά παιδιά σε σπίτια πλουσίων.Ο στόχος ήταν να τους δώσουν κάποια εφόδια.Μάθαιναν ραπτική κέντημα και πολλές άλλες τέχνες.Πολλά κορίτσια έγιναν ανεξάρτητα και άνοιξαν τις δικές τους επιχειρήσεις αργότερα.Μια εποχή που οι τέχνες ανθοφορούσαν.Ένα τέτοιο παράρτημα άνοιξε και στην Πάτρα και βοηθούσε τα κορίτσια της εποχής μαθαίνοντας την τέχνη της ραπτικής .
Στολή Σκοπελίτικη -νυφική .Το πιο εντυπωσιακό ,μια ουρά ψαριού στο μαντήλι για να φαίνεται και να ξεχωρίζει η νησιώτικη καταγωγή της.
|
Σαρακατσάνα -νυφική |
Χειράκτιο .Το φόραγαν στα χέρια.όσο μεγάλωναν τα κορίτσια αφαιρούσαν τα πλουμιστά στολίδια.
|
Έφτιαχναν τις στολές τους από μικρά κορίτσια. |
|
Ταγάρι |
|
ΑΜΑΛΙΑ. |
Μετά την απελευθέρωση των Ελλήνων από την Τουρκοκρατία η
Βασίλισσα Αμαλία θέλησε να φορέσει και να καθιερώσει μια παραδοσιακή στολή των Ελληνίδων.Αφού έκανε μια βόλτα ,είπε στον ράπτη να της φτιάξει μια που έμοιαζε με αυτήν της Σαλαμίνας και των γύρω περιοχών της Αττικής.
Στο καπελάκι -φεσάκι έβαλε και μια φούντα μαύρη .Υπάρχουν 2 εκδοχές για την φούντα.
Η πρώτη είναι να την έβαλε σκόπιμα γιατί είχε λίγα μαλλιά και ξανθά για να κάνει αντίθεση με το χρώμα των μαλλιών της και να φαίνονται πιο πολλά.
Η δεύτερη ,να έγινε από λάθος του ράπτη ,όπου και καθιερώθηκε ως τις μέρες μας.
Στα νησιά οι στολές ήταν με χαρούμενα ,μοντέρνα χρώματα και υφάσματα πιο σύγχρονα λόγω της ανταλλαγής εμπορίου και της επαφής με τον κόσμο.
Στα βουνά οι στολές ήταν πιο βαριές και μάλλινες
Τα ρούχα των παιδιών φτιάχνονταν από παλιές στολές ενηλίκων
.Είχαν μόνο μια στολή πρόχειρη και μια καλή !
Σήμερα το Λύκειο Ελληνίδων λειτουργεί ως μουσείο και χορευτικός σύλλογος.
Και άλλα πράγματα που είδαμε στο Λύκειο Ελληνίδων
|
Νησιώτικη από σημείο κοντά στο Βόλο. |
|
Ροδίτικη από Έμπωνα |
|
Μπότα Ροδίτικη από δέρμα για να προφυλάσσονται από τα φίδια |
|
Μαντήλι Σκοπελίτικο-στολή παιδική Φλώρινας |
|
Στολή Φλώρινας |
|
Τα φλουριά έδειχναν την πλούσια καταγωγή της νύφης.
|
Φύγαμε με τις καλύτερες εντυπώσεις από το
Λύκειο Ελληνίδων.Η φιλοξενία και οι γνώσεις που μας έδωσαν μας βοήθησαν πολύ και μάθαμε πράγματα που δεν γνωρίζαμε.
Σας ευχαριστούμε!!!
Στο σχολείο παίξαμε και ένα παιχνιδάκι μνήμης .Αριθμήσαμε αντικείμενα από το μπαούλο της γιαγιάς και προσπαθούσαμε να τα βάλουμε στη σωστή σειρά.
Και ένα
ντόμινο
Τέλος φτιάξαμε και μια ιστορική γραμμή για να μας βοηθήσει να θυμόμαστε τα γεγονότα με τη σειρά.
|
Χωρισμένοι σε ομάδες φτιάχνουμε εργόχειρα |
|
Μοτίβα |
|
Από πλαστελίνη |
|
Το υφαντό μας στον αργαλειό με κουρελάκια!!!(Β΄τάξη)
|
|
Και του Νηπιαγωγείου !!! |
Φτιάχνουμε και την γωνιά λαϊκή τέχνης με αντικείμενα που έφεραν τα παιδιά και οι γονείς.Το πρόγραμμά μας συνεχίζεται...
Ευχαριστούμε που μας παρακολουθείτε!!!