Κάθε Σεπτέμβρη ,σε όλα τα νηπιαγωγεία της χώρας μας ,οι νηπιαγωγοί πασχίζουν μέσα σε άχαρα, τετραγωνισμένα ,μακρόστενα και ασφυκτικά μικρά νηπιαγωγεία ,να φτιάξουν ένα κατάλληλα διαμορφωμένο περιβάλλον, για να υποδεχτούν τους μικρούς μας φίλους.
Για να παίξουμε σκάκι τώρα.
Κάθε νήπιο χρειάζεται 1,5 τ.μ.
Αμ πως;
Εκεί μέσα θα παίξει ,θα τρέξει,θα κοιμηθεί ,θα γελάσει ,θα κλάψει ,θα αγκαλιάσει τους φίλους του,θα ζωγραφίσει.
Μέσα σε 1,5 τ.μ θα κλείσει τα όνειρά του,τις σκέψεις του ,τις ιδέες του ,τους προβληματισμούς του ,τους ενθουσιασμούς του.
Μιλάμε για νηπιαγωγεία κλουβιά,ελληνικά νηπιαγωγεία σε κάθε γωνιά της Ελλάδας μας ,που οι αξιότιμοι συνάδελφοι προσπαθούν ,προσπαθούν ,προσπαθούν...
Μα γίνεται να τετραγωνίσεις τον κύκλο;
Nαι ,για τις νηπιαγωγούς όλα γίνονται ,όλα είναι κατόρθωμα ,όλα είναι δυνατά!!!
Και επειδή ξέρω πως αυτοί που πρέπει να μας ακούσουν και να φτιάξουν νέα νηπιαγωγεία ,δεν πρόκειται να μας ακούσουν ,θα σας δώσω κάποιες ταπεινές συμβουλές οργάνωσης του χώρου, που τις εφαρμόζω για να κάνουμε πιο εύκολη την υποδοχή των νηπίων μας και να διευκολύνουμε το έργο μας.
Φυσικά η κάθε μια από εμάς λειτουργεί και ανάλογα με το χώρο της αίθουσας.
1.Αδειάστε τους τοίχους,φελοπίνακες από οποιαδήποτε εργασία υπάρχει από την περσινή χρονιά
(ομαδική ή ατομική)
Ένα καθαρό περιβάλλον με όμορφο παλ χρώμα στους τοίχους θα κάνει πιο ευχάριστη την προσαρμογή του νηπίου.Εξάλλου οι τοίχοι γρήγορα θα γεμίσουν από τις δικές τους ζωγραφιές.
2.Ξύστε τα μολύβια και αντικαταστήστε τους μαρκαδόρους σε όμορφα καλαθάκια ,μολυβοθήκες.
3.Φτιάξτε τις γωνιές ελεύθερων δραστηριοτήτων και ρόλων ,το πολύ 4-5 .Τον αριθμό που θα παίζουν, καθορίστε το με τα παιδιά.
4.Βάλτε ταμπελάκια σε κουτιά αποθήκευσης-συρτάρια.Έτσι μόνο θα βρίσκεται αυτό που θέλετε.Το έμαθα καλά αυτό.Για οικονομία χρησιμοποίησα πολλά κουτιά παπουτσιών.
Τα καλαθάκια βοηθούν πολύ ,καθώς λειτουργούν και ως κινητές γωνιές.
5.Ας μεγαλώσουμε πιο πολύ το χώρο της παρεούλας.Εκεί όχι μόνο θα συζητήσουμε αλλά θα χορέψουμε ,θα κινηθούμε ,θα παίξουμε ,θα εκφραστούμε.
6.Βάλτε όλα τα αντικείμενα που θα χρησιμοποιούν τα νήπια στο ύψος τους για να μπορούν να τα φτάνουν και να κερδίζουμε έτσι χρόνο χωρίς να μας απασχολούν.
7.Γράψτε στα τραπεζάκια το όνομά τους ,Μόνο έτσι δεν θα ψάχνονται κάθε μέρα και δεν θα τσακώνονται.Θα μάθουν και πιο γρήγορα να αναγνωρίζουν το όνομά τους .Μετά από κάποιο χρονικό διάστημα μπορούν να αλλάξουν θέσεις.
8.Φτιάξτε μαζί με τα παιδιά νέο παρουσιολόγιο,νέο ημερολόγιο,νέους κανόνες τάξης και κολλήστε τα στους τοίχους ενώ κάθε μέρα τους υπενθυμίζετε.
9.Αν το νηπιαγωγείο σας μοιράζεται το ίδιο προαύλιο με το δημοτικό ,πάρτε μια μεγάλη τσάντα ,βάλτε μέσα εκεί κουζινικά,μια μπασκέτα ,μια μπάλα,στεφάνια,σχοινάκια κ.α ώστε να απασχοληθούν τα νήπια και να μην τα κυνηγάτε στο απέραντο προαύλιο του δημοτικού!
10.Ξεχάστε την σφυρίχτρα!Πάρτε ένα ντέφι-ταμπουρίνο και χτυπήστε το.Στο άκουσμά του να είστε σίγουρες πως όλα τα νήπια θα ηρεμήσουν και θα "υπνωτιστούν".΄Ετσι το άκουσμά σας θα έχει ρυθμό και θα κάνει την έξοδο στην αυλή ευχάριστη.
11.Καθορίστε ένα συγκεκριμένο τραγούδι χαλάρωσης,απαλό για την ώρα που τα παιδιά θα μπουν στην τάξη ,από την αυλή και εφαρμόστε το μέχρι το τέλος.
12.Και το πιο σημαντικό.Αν η νηπιαγωγός θέλει να πάει τουαλέτα κάντε ένα συμφωνητικό με μια μαμά ή με μια γειτόνισσα ,να έρχεται μια συγκεκριμένη ώρα για να βολευτείτε.
Αν κάτι είναι απρόοπτο ...κάνουμε το σταυρό μας και προχωράμε!!!
Καλή δύναμη και καλό κουράγιο αγαπημένες μου νηπιαγωγίνες!!!
Και μην ξεχνάτε :
Την ευρυματικότητα και την ελεύθερη σκέψη των παιδιών την βοηθάει μια καλή νηπιαγωγός ,ένα σωστά δομημένο περιβάλλον και πολύ ΠΑΙΧΝΙΔΙ.
Για να φτιάξουμε προσωπικότητες ελεύθερες και όχι καταπιεσμένες.
Το έχουμε ανάγκη!!!