Γράφει η Πετρούλα Μαντζώρου,φοιτήτρια Τ.Ε.Ε.Α.Π.Υ ,
Τμήματος επιστημών της εκπαίδευσης και της αγωγής στην προσχολική ηλικία,
Πανεπιστημίου Πατρών.
Με αφορμή ένα αδέσποτο σκυλάκι που είδαν τα παιδιά έξω
από το νηπιαγωγείο και με εμφανές το ενδιαφέρον τους για αυτό, ξεκίνησε μια
διδακτική παρέμβαση γύρω από το θέμα των αδέσποτων ζώων.
Ο μικρός ΡΕΞ (έτσι το ονόμασαν τα παιδιά) |
Έγινε ανίχνευση των ιδεών των παιδιών, θέτοντάς τους
κατάλληλες ερωτήσεις σχετικά με τα αδέσποτα, όπως για παράδειγμα που ζουν, τι
τρώνε, ποιανού είναι, αν έχουν δει κάποιο και αν είχαν κάποια εμπειρία με
αδέσποτο ζώο. Έπειτα, τα παιδιά παρακολούθησαν το πρώτο μισό μέρος μιας
ιστορίας ενός ζώου που έδειχνε πως ένα σκυλάκι μπορεί να γίνει αδέσποτο. Τα
παιδιά ζωγράφισαν τις φάσεις του βίντεου που παρακολούθησαν σε 4 ομάδες και
άλλες 2 ομάδες ζωγράφισαν τι θα μπορούσε να γίνει στην συνέχεια του βίντεο.
Μιλάμε για τα αδέσποτα ζώα,
όμως δεν πρέπει να ξέρουμε τι σημαίνει και πως γράφεται αυτή η λέξη; Γράψαμε
την λέξη “αδέσποτος” σε ένα χαρτί και γράψαμε και την αντίθετή της “δεσποζόμενος”,
τα παιδιά προσπάθησαν να την διαβάσουν και βρήκαμε και άλλες λεξούλες που έχουν
μπροστά αυτό το “α”.
Μέσα στις επόμενες μέρες,
παρακολουθήσαμε την συνέχεια του βίντεο με το αδέσποτο σκυλάκι, που από
αδέσποτο υιοθετήθηκε και έγινε δεσποζόμενο. Για να κατανοήσουν περαιτέρω τα
παιδιά την διαφορά του αδέσποτου από το δεσποζόμενο ζώο, εξηγήσαμε τα
χαρακτηριστικά του ενός και του άλλου. Στην συνέχεια, μοιράσαμε φωτογραφίες
ζώων αδέσποτων και δεσποζόμενων και τα παιδιά καλούνταν να αναγνωρίσουν τι
είναι το κάθε ζωάκι και έπειτα να τις κολλήσουν στην σωστή κατηγορία.
Τα παιδιά προσπάθησαν να
γράψουν τις δύο λέξεις που έμαθαν, όπως μπορούσαν, αφού πρώτα αναγνώρισαν ποιά
εικόνα παρουσιάζει αδέσποτα ζώα και ποιά δεσποζόμενα.
Έγινε προσέγγιση στην έννοια του καταφύγιου ζώων με μια ιστοριούλα και τα παιδιά φάνηκε να έχουν αρκετές γνώσεις πάνω στο θέμα.
Στην συνέχεια, μέσα από μια
εικονο-ιστορία, τα παιδιά είδαν ότι δεν συμπεριφέρονται όλοι οι άνθρωποι καλά
στα δεσποζόμενα ζώα τους. Δεν τα φροντίζουν όπως τους αρμόζει και τα
παραμελούν. Όπου υπήρχε κανό στην ιστορία, τα παιδιά προσπαθούσαν από τις
δοσμένες λέξεις-εικόνες να το βρουν και το κολλούσαν.
Τα ζώα αισθάνονται και αυτά,
σαν τους ανθρώπους, ανάλογα με το πως τους φερόμαστε. Με ερωτήσεις του τύπου: “Tι αισθάνεται ένα σκυλάκι
όταν το αγαπάμε και το φροντίζουμε;”, “Όταν παρατήσουμε την γατούλα μας στον
δρόμο, τι θα νιώθει;”, “Ένα σκυλάκι μόνο του στο δρόμο, όταν θα πέφτει το
σκοτάδι και θα έρχεται η νύχτα, τι θα νιώθει; Θα είναι χαρούμενο;”, τα παιδιά
ενθαρρύνονται να εκφράσουν τι θα αισθάνονται τα ζώα. Στην συνέχεια, μας είπαν
και άλλα συναισθήματα σε συνδυασμό με διάφορες συμπεριφορές του ανθρώπου προς
τα ζώα. Τα παιδιά λένε αυθόρμητα τις ιδέες τους και έτσι συμπληρώνεται ένας
πίνακας συναισθημάτων για τα ζώα.
Κάναμε και παντομίμα, πως
μπορούμε να φροντίζουμε τα ζωάκια μας, για να είναι χαρούμενα....
παίζοντας το παιχνίδι της λύπης και της χαράς για τους μικρούς μας φίλους.
Ζωάκια που ζουν δεσποζ'ομεν νιώθουν χαρά.
Ζωάκια που ζουν αδέσποτα νιώθουν λύπη.
Και οι ρόλοι αντιστράφηκαν όταν οι μικροί ζωόφιλοι ,οδήγησαν τα αδέσποτα στα "μονοπάτια "της ΧΑΡΑΣ!!
Και
υιοθετήσαμε το δικό μας ζωάκι για να το αγαπάμε και να το φροντίζουμε
Νέμο το ονομάσαμε και κάθε μέρα το ταΐζουμε ,το φροντίζουμε και του μιλάμε!!!
Φροντίσαμε και τα σκυλάκια
στις εργασίες μας, δίνοντας στο καθένα από ένα κόκαλο, για να είναι και αυτά
χαρούμενα και ευτυχισμένα. Μετρήσαμε πόσα σκυλάκια υπάρχουν, στην συνέχεια πόσα
κόκαλα υπάρχουν, τα ενώσαμε με γραμμές και στο τέλος μετρήσαμε και γράψαμε πόσα
κόκαλα περισσεύουν...
Ποτέ δε θα πειράξω
τα ζώα τα καημένα,
μην τάχα σαν εμένα
κι εκείνα δεν πονούν;
Θα τα χαϊδεύω πάντα,
προστάτης τους θα γίνω.
Ποτέ δε θα τ' αφήνω
στους δρόμους να πεινούν.
Ακόμα κι όταν βλέπω
πως τα παιδεύουν άλλοι,
εγώ θα τρέχω πάλι
με θάρρος σταθερό,
θα προσπαθώ με χάδια
τον πόνο τους να γιάνω
κι ό,τι μπορώ θα κάνω
να τα παρηγορώ.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΟΛΕΜΗΣ
Πρόγραμμα που εκπονήθηκε από την φοιτήτρια Πετρούλα Μαντζώρου ,φοιτήτρια ΕΣΠΑ του Τ.Ε.Ε.Α.Π.Υ Πανεπιστημίου Πατρών
ΤΙ ΩΡΑΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ! ΜΠΡΑΒΟ ΠΕΤΡΟΥΛΑ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήMPRABO PETROYLA !!!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο Πετρούλα!!! Πολύ ωραία και ολοκληρωμένη προσέγγιση!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤέλειο !!!!!!!! Αγγίζει καρδιές ....
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο κι από μένα !!!!!!!!
Μπράβο στην Πετρούλα για την πολύ ενδιαφέρουσα προσέγγιση. Μπράβο και σε σένα Άννη μου που το ανέβασες.
ΑπάντησηΔιαγραφή